On-page en off-page optimalisatie: De sleutels tot succesvolle zoekmachine optimalisatie
Het hebben van een website is leuk, maar het hebben van bezoekers en klanten is nog leuker. Een onmisbare tool die van groot belang is hiervoor is zoekmachine optimalisatie. Door middel van zoekmachine optimalisatie kan je ervoor zorgen dat jouw website bovenaan komt te staan in zoekmachines. En dat is natuurlijk precies wat je wilt! Betere online vindbaarheid zorgt voor meer bezoekers en dus een groei van potentiële klanten. Lees hier alles over on-page en off-page optimalisatie en de sleutels tot een succesvolle zoekmachine optimalisatie!
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is een proces waarbij je ervoor zorgt dat je website beter gevonden wordt door zoekmachines. Hiervoor moet je je website en inhoud aanpassen, zodat het beter begrepen wordt door de zoekmachines (zoals Google). Wanneer mensen online zoeken op relevante zoekwoorden aan jouw website, kan jouw website hoger verschijnen in de zoekresultaten. Het doel van SEO is om je website meer zichtbaar te maken voor bezoekers, wat leidt tot meer verkeer en betere kansen om je boodschappen of producten aan het juiste publiek te presenteren. De ultieme key is dus gebruikmaken van relevante zoekwoorden, de inhoud van goede kwaliteit maken en de technische aspecten van je website optimaliseren. Iets extra’s wat je zou kunnen doen is het verkrijgen van jouw links op andere websites, zodat Google jouw website gaat zien als waardevol. Zoekmachine optimalisatie kun je onderverdelen in twee onderdelen: on-page en off-page.
On-page en off-page
Bij on-page optimalisatie kun je denken aan alles wat te maken heeft met content op de website zelf. Dus denk aan titels, beschrijvingen, afbeeldingen, video’s, maar ook technische aspecten zoals pagina snelheid en mobielvriendelijkheid. De bedoeling van on-page optimalisatie is om de pagina relevanter en nuttiger te maken voor zowel zoekmachines als gebruikers. Wat hierbij belangrijk is, is bijvoorbeeld de meta-tags. Dit is de beschrijving die mensen lezen nadat ze in een zoekmachine relevante zoekwoorden gebruiken en bij jouw website uitkomen. Het is dus belangrijk dat dit een beschrijving is die mensen aanmoedigt om jouw website te openen! Off-page optimalisatie zijn de activiteiten die buiten de website plaatsvinden. Wat je hier onder kan verstaan is eigenlijk alles wat achter de schermen gebeurd. Je bent bezig met het opbouwen van een positieve online reputatie. Dit kan je doen door bijvoorbeeld linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van externe links van andere websites naar jouw website. Zoekmachines zien dit als een indicatie van een waardevolle website. Dit helpt ook weer bij het verkrijgen van een hogere positie in zoekmachines! Een andere manier die ook nog eens leuk is om te doen is het maken van gastblogs. Zo kun je laten zien wat je in huis hebt, op andermans website, en hier ook weer waardevolle links naar jouw website voor krijgen.